De reiziger die van en naar het Centraal Station loopt valt het te midden van alle bouwdrift niet op: Poëzie. De bouwput van het nieuwe station in Rotterdam drukt de bezoeker met de neus op de clichés van de stad. Hier wordt gewerkt, hier wordt gebouwd. Voor de heel opmerkzame bezoeker zijn de afgelopen dagen in en rond de bouwput bijna ongemerkt lichtpuntjes verschenen die het beeld wat verzachten. Als reiziger moet je blik er toevallig wel aan blijven haken. Dichtregels hebben de bouwput verrijkt. Ze zijn te lezen op de zijkant van een van de wanden rond de 38 meter diepe bouwplaats in bedwang houden.
Aan de Weena prijkt opeens Paul van Ostaijen: zijn alle steden zo
zijn zij alle zo
zo zijn alle Opvallen doen de regels in hun schreefloze lettertype nauwelijks, maar daarover is nagedacht, je mag niet te opvallend zijn zegt beeldend kunstenaar Jan Grolleman. Initiatiefnemer en uitvoerder van het project.
Grolleman: "Het dient een verbinding tot stand brengen tussen de bouw en de stad, de poëzie met de dagelijksheid; gebieden waar iets gebeurt, die onaf en rafelig zijn, daarmee kun je wat als kunstenaar". Ben Maandag in NRC Handelsblad, 3 juni 2008 In opdracht van: Gemeente Rotterdam/OBR en in samenwerking met Poetry International  People traveling from or to Rotterdam Central Station don't notice it while being surrounded by the hectic and seemingly endless construction work; poetry. The construction site of the new Rotterdam Central Station confronts people with common and well known city clichés. There's ongoing work and construction here. In the last couple of days some subtle - almost unnoticeable – lights have appeared on and around the construction site that soften the environment and are only noticed by perceptive viewers. They seem to catch your eye by accident. Lines of poetry can be found on one side of the wall that surrounds the 38 meters deep construction site. The 'Weena' street shows a verse of Belgian poet and writer Paul van Ostaijen: zijn alle steden zo
zijn zij alle zo
zo zijn alle The lines are written in a subtle sans serif font and they almost blend into the environment, which has been carefully thought about and is an important aspect of the plan according to Dutch artist Jan Grolleman: “It shouldn't be too prominent”. He is the initiator and performer of this project. According to Grolleman: “It aims to connect the city to the construction site, the poetry to everyday life. Areas where something happens, that are unfinished and edgy, are inspirational and provide plenty of options to an artist”. Ben Maandag in NRC newspaper, June 3, 2008 Commissioned by: Gemeente Rotterdam/OBR and in co-operation with Poetry International POETRY OP DE BOUW POETRY AT THE CONSTRUCTION SITE HOME